Aankondiging uitvoering van cantate De Verlossing van Nederland in Zwolle in 1819.Aankondiging uitvoering van cantate De Verlossing van Nederland in Zwolle in 1819.

Heb je een dossier gemaakt over deze voorstelling? Daar zijn we erg benieuwd naar. Laat het ons weten!

Het bezoeken van de voorstelling “De Verlossing van Nederland” past prima in het dossier CKV dat de meeste derde- en vierdeklassers van de middelbare school moeten opbouwen. Bij het maken van een dossier is het belangrijk dat je je toegangskaartje van de voorstelling kunt laten zien. Bewaar dit daarom goed. Onderstaand overzicht en informatie kun je gebruiken voor het maken van je verslag.

De feiten

Beschrijving van:

• Uitvoerenden
  • Componisten: zie ook het programmaboekje
  • Eerste uitvoering van “De Verlossing van Nederland”: Zwolle maart 1819, zie ook de zoektocht
  • Genre: we zijn benieuwd hoe jij het genre van deze voorstelling benoemt: muziek, toneel, geschiedkundig theater? Leg uit hoe je tot de benoeming van het genre komt.

De rol van de makers

• Het Haarlems Klein Koor is een klassiek kamerkoor.
  • Wat is het bindende element volgens jou in dit concert?
  • Is dit een typisch concert voor een klassiek kamerkoor?
  • Wat is volgens jou het onderwerp van de voorstelling?
  • Wat is volgens jou de hoofdgedachte van de makers over het onderwerp?
  • Welke karakters heb je herkend? En wat was hun rol in het verhaal?
  • Welke vormgevingsmiddelen vielen jou op? Waarom? Denk bijvoorbeeld aan:
    • Tempo
    • Melodie
    • Klanksterkte, dynamiek
    • Instrumenten, zang (klankkleur)
    • Variatie in de vier hiervoor genoemde muzikale elementen
    • Kwaliteit van de muzikanten
    • Decor, belichting, aankleding, toneelbeeld
    • Programma-opbouw
    • Keuze van karakters
    • Verhaallijn
    • Speelvlak/Zaal (akoestiek)

Jouw beleving

• Waarom heb je deze voorstelling gekozen?
  • Ben je achteraf gelukkig met je keuze?
  • Beschrijf jouw reactie op het concert. Probeer een link te leggen tussen jouw ervaring, de gebruikte middelen en de bedoeling van de maker(s). Dit mag in tekst, maar als je zelf een andere manier kiest, is het ook goed. Belangrijk is dat duidelijk wordt welke indruk dit concert op jou maakt. Wat was er nieuw voor jou?
  • Geef met een cijfer aan hoe dit concert scoort op de schaal van:
    Gewoon-bijzonder
    Saai-boeiend