De Verlossing van Nederland

zaal open om 19.30 uur

Statenzaal, Diezerstraat 80, Zwolle
Routebeschrijving

Toegangsprijs: € 15,- (€ 5,- voor bezoekers jonger dan 18 jaar)

Eind november 2013 is het tweehonderd jaar geleden dat Nederland van de Fransen werd verlost en prins Willem Frederik van Oranje in Scheveningen aan land kwam. Een gebeurtenis die vooral in de negentiende eeuw uitgebreid werd gevierd en bezongen. Het Haarlems Klein Koor diepte die muziek op uit stoffige archieven en laat de vieringen van toen herleven.

In een levendig muzikaal programma vertelt het Haarlems Klein Koor het verhaal van het ontstaan van het Koninkrijk der Nederlanden. Daarbij kijken we tevens terug naar hoe Nederland zich als natie vormde en hoe het verder ging na de inhuldiging van koning Willem I. Dat doen we niet alleen zingend, maar ook vertellend en acterend. Muziektheater dus, rond de viering van het tweehonderdjarige Koninkrijk.

We zingen schuimende zeemansliederen, kroningsliederen en verhalen van bizarre legendes. Het werk De Verlossing van Nederland, van de Zwolse musicus Johann Carl Röhner op tekst van zijn vriend Rhijnvis Feith, loopt als een rode draad door het programma. Dat stuk ging in 1819 in Zwolle in première ter viering van de hernieuwde onafhankelijkheid. Het Haarlems Klein Koor laat delen ervan na een kleine tweehonderd jaar opnieuw klinken.

Verder hoort u werken van negentiende-eeuwse componisten als Richard Hol en Bernard Zweers, maar ook van oudere Nederlandse componisten als Lassus en Sweelinck. We veroorloven ons één uitstapje naar Engeland waar Henry Purcell prachtige begrafenismuziek schreef bij het overlijden van Queen Mary, echtgenote van Oranje-Stadhouder Willem III.

Dit programma wordt op zaterdag 9 november ook uitgevoerd in Haarlem.