Concert Alma Ibérica, 1 oktober 2023
Opluisteren dienst Remonstrantse Kerk, 12 febr. 2017
Jij bent de enige, 6 november 2016

Koor

Het Haarlems Klein Koor is een kamerkoor van geoefende zangers met een zeer gevarieerd repertoire dat zich uitstrekt van muziek uit de renaissance tot hedendaagse werken. De ene keer laat het koor zich begeleiden door instrumenten, de andere keer zingt het a capella. En teksten klinken in talen als Engels, Latijn, Nederlands, Spaans en soms zelfs Ests. Maar als iets het Haarlems Klein Koor kenmerkt, is het wel de voorkeur voor een licht theatrale aanpak. Die kan variëren van het vooraf voordragen van de gezongen teksten tot producties die we muziektheater zouden kunnen noemen. Zo bracht het koor in de lente van 2015 met groot succes een zelf bewerkte en prachtig geënsceneerde versie van The Fairy Queen van Henry Purcell op de planken. Ook de voorstelling Jij bent de enige, najaar 2016, rond het liefdesverhaal van Abélard en Héloïse met teksten uit het Hooglied was een hoogtepunt.

Het Haarlems Klein Koor ontstond in 2000 als voortzetting van het Haarlems Kamerkoor. Aanvankelijk stond het onder leiding van Paulien Roos. In 2004 volgde Martine des Tombe haar op. Zij nam in juni 2017 afscheid van het koor. Van 2017 tot 2019 was Enrique López-Cortón de dirigent. Robert van der Vinne heeft van september 2019 tot najaar 2022 het koor geleid. Sinds februari 2023 is Francisca Pizarro de dirigent.

Het Haarlems Klein Koor bestaat uit 19 ervaren zangers en zangeressen die vaak nauw betrokken zijn bij het ontstaan van de producties en geregeld solopartijen voor hun rekening nemen. Het koor geeft per jaar gemiddeld twee grote concerten. Daarnaast treedt het op in concertseries zoals de lunchconcerten in de Grote of St. Bavo en jaarlijks tijdens het Korenlint.

Koorleden

Sopranen
Ineke Dijkema (projectlid), Wilma Kerkhoff, Margriet Nijman, Pearl van Ommeren, Thirza van Schagen, Emmy Schreuder, Marjon Tijl

Alten
Anne Bekkers, Immie van Kalken, Marty Oosting, Michelle Overdorp, Geerte de Vos

Tenoren
Joost Bouman, Peter Holthuizen, Gerard Huybens, Bart Spits

Bassen
Albert van Leeuwen, Leendert Miedema, Marco Schramp

Haarlems Klein Koor tijdens Korenlint 2023
Haarlems Klein Koor tijdens Korenlint 2023 (Foto: Peter Holthuizen)

Ben jij die alt, bas of tenor?

Het Haarlems Klein Koor heeft plaats voor enkele ervaren stemmen. Op dit moment zoeken wij een alt, enkele bassen en een tenor. Wij repeteren op dinsdagavond. Interesse? Stuur ons dan een bericht!

Ik wil lid worden

Repetities

Het Haarlems Klein Koor repeteert op dinsdagavond van 20.00 tot 22.15 uur. De repetities vinden plaats in de Muziekschool Bloemendaal, Korte Zijlweg 9b in Overveen.
Rond 21.15 uur is er een korte pauze met koffie en thee.

Minstens tweemaal per jaar houden we een repetitiedag waarop we intensief aan het repertoire voor komende concerten werken. Vaak is dit de gelegenheid om extra aandacht te besteden aan de uitspraak van de teksten, waarbij we soms een ‘native speaker’ uitnodigen. Of we zetten samen met solisten en instrumentalisten het ingestudeerde werk in elkaar.