Dirigent

Francisca Pizarro werd geboren in Lissabon, Portugal, in 2001. Op 5-jarige leeftijd begon Francisca in Lissabon met haar pianostudie. Tijdens haar middelbare school volgde ze de Academia de Música de Santa Cecília waar zij de opleiding compositie afrondde bij Filipe Raposo. Ook volgde ze orkestdirectie bij Jean-Sebastièn Beréau. Op 15-jarige leeftijd werd ze toegelaten tot het Calouste Gulbenkian Foundation Choir, onder leiding van Paulo Lourenço. Van 2020 tot 2022 nam zij deel aan het project Meesters & Gezellen en daarmee aan verschillende concerten onder leiding van Mathieu Romano, Daniel Reuss en Sigvards Klava.
Als zangeres is Francisca een van de oprichters van het vocaal ensemble Fonos, een nieuw ensemble gevormd door studenten in Nederland. Met Fonos geeft ze concerten in binnen- en buitenland.

In juni 2023 voltooide Francisca – cum laude - haar bacheloropleiding Koordirectie onder leiding van Jos Vermunt aan het Conservatorium van Amsterdam. Momenteel volgt zij aan hetzelfde conservatorium de premaster Koordirectie onder leiding van Maria van Nieukerken.

Francisca Pizarro
Francisca Pizarro (Foto: Peter Holthuizen)