Verlangen naar bevrijding

zondag 9 februari 2020

aanvang 15:00 uur

Waalse Kerk, Begijnhof 30, Haarlem Route

Februari 1945. Net als elders in Nederland boven de rivieren, zucht Haarlem onder de Duitse bezetting. De hongerwinter loopt ten einde, Duitsland is ingesloten door de geallieerde legers en heeft de oorlog in feite al verloren, maar de bevrijding laat nog op zich wachten.

Het Haarlems Klein Koor brengt 75 jaar later - op 9 februari 2020 - een programma met de titel ‘Verlangen naar Bevrijding’. We laten soldatenlaarzen klinken in het Sanctus uit The Armed Man van Karl Jenkins, we rouwen om de slachtoffers in het aangrijpende Requiem van Howells, en bezingen in het Schicksalslied van Brahms het noodlot dat oorlog voor gewone mensen toch vooral is. Maar daar doorheen hoort u ook het verlangen naar - en de hoop op - bevrijding en vrede. Bijvoorbeeld in muziek van de Andrew Sisters die destijds door krakende illegale radio’s klonk, in tonen en tekst van partizanenmuziek, of in het lichtvoetige La Mer van de Franse chansonnier Charles Trenet. Verder zingen we koormuziek over oorlog en vrede van Ravel, Poulenc en Mauersberger.

Wouter van der Lans, piano
Henk Gierveld, piano
Ben Schueler, klarinet
Minco Coenraad, contrabas