Secreto Ibérico

zaterdag 30 juni 2018

aanvang 20:00 uur, zaal open vanaf 19:30 uur

Doopsgezinde Kerk, Frankestraat 24, Haarlem Route

In het komend zomerconcert blijft HKK met Secreto Ibérico in Zuid-Europa. Na onze muzikale reis in Venetiaanse sferen, met muziek van Monteverdi, Vivaldi en Lotti, het afgelopen winterconcert, gaat het in Secreto Ibérico om geheimen uit Spanje.

In het programma Secreto Ibérico staan composities van het Iberisch schiereiland uit de 20e eeuw, die geworteld zijn in de volksmuziek, centraal. Het Haarlems Klein Koor zingt Spaanse, Galicische en bovenal Catalaanse teksten op composities van de relatief onbekende Cristòfor Taltabull, Francesc Vila, Ramon Noquera, Xavier Montsalvatge en de meer bekende Fréderic Mompou en Manuel de Falla.

De zoektocht van de Catalanen naar hun identiteit tijdens het regime van Franco, in het begin van de vorige eeuw, vormt een belangrijke drijfveer in de ontwikkeling van koormuziek van het Iberisch Schiereiland. Volksmuziek is door de eeuwen heen altijd een belangrijke inspiratiebron geweest voor componisten. De rijke folkloristische traditie van de Catalanen, het zoeken naar identiteit, hun competitieve aard en de kwaliteit van de componisten blijkt een stimulerend mengsel voor de ontwikkeling van de muziek in Catalonië. Dat mondt uit in een rijk en gevarieerd repertoire, een trend die wordt nagevolgd in de rest van Spanje.

Dit programma is het tweede programma met onze Spaanse dirigent Enrique López-Cortón. Hiermee zetten wij ónze zoektocht naar muzikale ontwikkeling en nieuwe uitdagingen voort. In het programma Secreto Ibérico komen speciale kwaliteiten aan bod waartoe deze prachtige muziek ons uitnodigt. Komt u luisteren naar de geheime klanken en laat u verleiden: harmonieus, wrang, lijdend, dansend en temperamentvol op reis door Ibérico.

Mezzosopraan: Lucía Caihuela
Piano: Patricia de la Vega

Sponsoring

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door het Cultuurstimuleringsfonds van de gemeente Haarlem en de J.C. Ruigrok Stichting.

Gemeente HaarlemJ.C. Ruigrok Stichting

Lucía Caihuela, mezzo-sopraan