zondag 25 november 2007

aanvang 15:30 uur

Oosterkerk, Zomerkade 165, Haarlem Route

De verering van Maria heeft door alle eeuwen heen geleid tot een bijna eindeloze bron prachtige, gedragen en uitbundige muziek. Het Haarlems Klein Koor heeft uit deze bron een groep stukken geselecteerd, die alle kanten van de muziekgeschiedenis laat zien en het koor uitdaagt om steeds tussen verschillende muziekstijlen te schakelen. Op 25 november wordt in de Oosterkerk in Haarlem dit programma door hen uitgevoerd.

Het programma doorloopt de tijd van de gregoriaanse muziek uit de 10e en 11e eeuw tot de 19e en 20e eeuw, vertegenwoordigd door Verdi, Poulenc en Pärt. Het is verrassend hoe dezelfde oude Latijnse teksten van het Ave Maria, Salve Regina en Magnificat telkens op een andere manier worden getoonzet.

"Bijzonder is de uitvoering van drie van de middeleeuwse 'Cantigas de Maria', verzameld door de Spaanse koning Alfonso X el Sabio", aldus Martine des Tombe, dirigent van het Haarlems Klein Koor. "We zingen onder andere het lied 'Miragres fremosos' dat vertelt van een man die zoveel pijn heeft aan zijn voet dat hij hem laat amputeren. Hij bidt veel tot Maria die 's nachts de voeten van de man komt masseren, waardoor hij geneest en een nieuwe voet krijgt."

Belangrijk onderdeel van het concert vormt de uitvoering van het Magnificat van Durante, dat voorheen toegeschreven werd aan zijn beroemde leerling Pergolesi. Hierbij worden we begeleid door Piet Hulsbos op orgel en Anne van Staalen op cello.

Het concert wordt vrolijk afgesloten met twee Amerikaanse spirituals.

€ 10,00 (€ 8,00 voor kinderen t/m 14 jaar en houders HaarlemPas).