Elend und Freude

Elend und Freude

Jesu, meine Freude en andere motetten van Bach, Bruckner, Schütz, Pärt e.a.

zondag 17 april 2016

Doopsgezinde Kerk, Frankestraat 24, Haarlem Route

Op zondagmiddag 17 april zingt het Haarlems Klein Koor onder leiding van Martine des Tombe over vreugde en verdriet. Niemand beter dan Johann Sebastian Bach weet dergelijke gevoelens in zijn muziek te vertolken. Centraal in dit concert, met als titel Elend und Freude, staat dan ook zijn bekende motet Jesu, meine Freude en twee andere muziekstukken van deze meester. Naast Bach zingt het koor muziek van Schütz, Bruckner, Pärt en andere componisten. Het concert vindt plaats in de Doopsgezinde Kerk van Haarlem en begint om 15.00 uur.

Zoals de titel al aangeeft, voert het Haarlems Klein Koor het publiek die middag langs uiteenlopende emoties. Liederen vol klachten klinken er, maar ook uitbarstingen van levensvreugde en Godsvertrouwen. Van Bach horen we, afgezien van zijn prachtig symmetrisch opgebouwde Jesu, meine Freude, nog zijn Crucifixus uit de Hohe Messe en het motet Ich lasse dich nicht, du segnest mich denn, een dubbelkorig jeugdwerk.
Eveneens dubbelkorig is de heftige klaagzang An den Wassern zu Babel saßen wir und weinten van Heinrich Schütz. De tekst is ontleend aan psalm 137. Een verstild muziekstuk met dezelfde titel werd gecomponeerd door de Estse componist Arvo Pärt. Zingend zonder woorden brengt het Haarlems Klein Koor dat ten gehore.

Op het programma staan verder de a capella motetten Locus iste en Os justi van Anton Bruckner en het meditatieve Again (met teksten uit Prediker) van David Lang. Indrukwekkend is ten slotte Wie liegt die Stadt so wüst. De Duitse componist Rudolf Mauersberger schreef het stuk in 1945, vlak na het verwoestende bombardement op Dresden. De tekst komt uit de Klaagliederen van Jeremia.

Gerrie Meijers, orgel
Lotte Beukman, cello

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeente Haarlem en de Vrienden van het Haarlems Klein Koor.

Gemeente Haarlem

Gerrie Meijers

Lotte Beukman

Toegangsprijzen

• € 13,00 online gekocht
  • € 15,00 aan de zaal
  • € 5,00 voor bezoekers jonger dan 18 jaar

De prijs is inclusief consumptie en programmaboekje.