Een Haarlemse Dodendans

zondag 1 februari 2009

aanvang 15:00 uur

Oosterkerk, Zomerkade 165, Haarlem Route

De Totentanz van Hugo Distler (1908-1942) grijpt terug op een oud middeleeuws thema. Mensen van oud tot jong en van arm tot rijk dansen met de Dood, die geen onderscheid maakt tussen rangen en standen. In Distlers Totentanz worden vierstemmige motetten afgewisseld met gesproken dialogen van de dood met een keizer, een bisschop, een landman enzovoorts. De teksten van de motetten en de dialogen zijn afgeleid van de oorspronkelijke teksten uit een afbeelding van de dodendans in de Marienkirche in Lübeck. Leuk om te weten: in Haarlem bestaat een gevelsteen die de dodendans als thema heeft. Deze voor Nederland unieke 17e-eeuwse steen is te vinden in de zijgevel van een nieuwbouwcomplex op de Lange Herenvest.
Het Haarlems Klein Koor laat in dit concert de dialogen spelen door leerlingen van de Internationale Theaterscholing ‘De Nieuw Amsterdam’.

Op de begrafenis van Hugo Distler werden de Musikalische Exequien van Heinrich Schütz (1585-1672) uitgevoerd. Distler was een groot bewonderaar van Schütz, die een van de belangrijkste componisten van de 17e eeuw was. Onder invloed van Gabrieli en Monteverdi voegde Schütz nieuwe elementen uit de Italiaanse barok toe aan de Duitse muziek en de Lutherse kerkmuziek. Opvallend was vooral de sterke muzikale uitbeelding van de tekst. De Musikalische Exequien waren bestemd voor de uitvaartmis van Prinz Heinrich von Reuß. Deze had zijn uitvaartceremonie tot in de puntjes uitgedacht. Op zijn koperen doodskist waren Bijbelteksten over leven en dood gegraveerd. Schütz heeft deze teksten gebruikt in de muziek.

Uitgebreide informatie over dit project vindt u op de speciale themasite.

Alfrun Schmid en Natascha Morsink, sopranen
Maurits Musch, altus
Kevin Doss, tenor
Angus van Grevenbroek, bariton
Sinan Vural, bas
Wim Dijkstra, orgel
Marjon Minderhoud, cello
Dimitris Tigas, contrabas

€ 12,00 (€ 10,00 voor bezoekers jonger dan 18 jaar, houders HaarlemPas en houders Pas65).