¡Ay, Amor!

¡Ay, Amor!

zondag 22 april 2012

Oosterkerk, Zomerkade 165, Haarlem Route

Het Haarlems Klein Koor liet zich voor zijn nieuwe concerten inspireren door de klank- en beeldenrijkdom van de poëzie. Het werk van dichter Federico García Lorca staat in dit concert centraal, maar ook andere dichters komen aan bod.

De Spaanse dichter Lorca roept in zijn werk zeer krachtige beelden op. Hij had nauw contact met surrealisten als Dalí, al heeft hij zichzelf nooit tot het surrealisme willen rekenen. Zijn virtuoze taal en modern gebruik van folkloristische elementen heeft veel componisten geïnspireerd om zijn gedichten op muziek te zetten, niet in de laatste plaats omdat klanken en muziekinstrumenten een grote rol spelen in zijn werk. Een kreet die tussen de bergen kaatst, een gitaar met haast menselijke trekken, de castagnetten die Carmen begeleiden... ze vragen erom in een lied gevangen te worden.

'¡Ay, amor!' heet het nieuwe programma van het Haarlems Klein Koor, want veel van Lorca's poëzie gaat uiteindelijk over de onmogelijke liefde. De gedichtencyclus Romancero Gitano op muziek van Mario Castelnuovo-Tedesco wordt begeleid door een gitaar die meteen het Spaanse temperament van het stuk bepaalt. De Suite de Lorca van de Finse Einojuhani Rautavaara is zeer sterk op klank gericht en past goed bij de felheid van Lorca's teksten. De Tres canciones de amor van Manuel Oltra zijn traditioneler van aard en onderstrepen meer het volkse karakter van de teksten.

Evenals Lorca's werk heeft op een andere manier Rainer Maria Rilke's sensitieve poëzie veel componisten geïnspireerd. Het HKK zingt van Rilke zes Franse gedichten, de Six Chansons, op muziek gezet door Paul Hindemith. Hindemith bracht in deze cyclus een verbinding tot stand tussen eenvoudige volksliedjes en een moderner idioom.

Eric Whitacre is een toonaangevende hedendaagse componist van koormuziek. Ook hij gebruikt regelmatig poëzie van bekende dichters. Het HKK zingt van hem muziek op gedichten van o.a. Lorca, Octavio Paz en Emily Dickinson.

Laat uw hart doorboren door een dolk, laat u drijven als een zwaan over het stille water, zie hoe de zwarte Christus in processie door de straten wordt gedragen, hoor de klaagzang van de gitaar, kijk een ree diep in de ogen. Het Haarlems Klein Koor voert u onder leiding van Martine Les Tombe graag mee langs al deze beelden. Als het goed is duizelt het u na dit concert van de indrukken.

Rob Westerik, gitaar

€ 15,00 (€ 12,50 voor voorverkoop, bezoekers jonger dan 18 jaar, houders HaarlemPas en houders Pas65).