Ave Crux

Passieconcert

zaterdag 20 maart 2010

Remonstrantse Kerk, Prins Hendrikstraat 2, Haarlem Route

In 10 jaar heeft het Haarlems Klein Koor nog nooit een passieconcert gegeven. Mooi dat dat nu in het jubileumjaar 2010 gaat gebeuren.

Via Crucis

Op het programma staat het indrukwekkende Via Crucis van Franz Liszt. Na grote tegenslagen in zijn privéleven nam het geloof bij de componist een steeds belangrijker plaats in en dat is te horen... De eenvoud van de Via Crucis leert ons een totaal nieuwe Liszt kennen met een opus met rijke inhoud en in een uiterst sobere toonzetting. De Via Crucis, een muzikale pelgrimage langs de kruiswegstaties, is van een verstilde eenvoud met een grote muzikale diepgang. In harmonisch opzicht was Liszt in de Via Crucis zijn tijd ver vooruit. Gebruikmakend van verschillende muziekstijlen ontvouwt Liszt voor ons zijn religieuze gevoel. Michiel Meijer soleert als bas-bariton in de gevoelige solodelen in afwisseling met de meer meditatieve koorstukken. Gerrie Meijers begeleidt ons op piano.

Motetten van Poulenc en Di Lasso

Van een geheel andere allure zijn drie van de vier Motets pour un temps de pénitence van Francis Poulenc. Al na een paar maten herkent u wellicht het zo typisch rijkgeschakeerde muziekidioom van deze Franse componist. De tonale muziek van Poulenc ademt de sfeer van de voorbije romantiek dooraderd met dissonante doorkijkjes naar de muzikale toekomst. Naast het Timor et Tremor in deze motetten zingen we ook Timor et Tremor van 16-eeuwse componist Orlando di Lasso, muziek uit een totaal andere muziekperiode maar met eenzelfde ‘passielading’.

Nederlandse première

Geen concert bij het HKK zonder verrassing. Dat is dit keer het wonderbaarlijke Mater van Elena Kats-Chernin. Hoeveel componisten hebben zich niet geïnspireerd gevoeld door het Stabat Mater? Misschien denkt u bij het horen ervan aan ‘minimal music’. De bekende Latijnse tekst van het Stabat Mater komt in afwisselende tempi aan ons voorbij. Het werk van deze Oezbeekse componiste woonachtig in ‘down under’ Australië geeft ons concert een exotisch tintje. In Nederland heeft u het nog niet live gehoord: wij doen de Nederlandse première. (Ben Kruijsen)

LET OP: komt u vanuit Amsterdam per auto naar Haarlem? Rijd dan via de A9 naar de afslag Haarlem-Zuid omdat in het weekend van 19 t/m 21 maart de A200 volledig is afgesloten wegens wegwerkzaamheden.
Lees meer op www.haarlem.nl.

Gerrie Meijers, piano
Michiel Meijer, bas-bariton

Gerrie Meijers

Michiel Meijer

Elena Kats-Chernin

€ 12,00 (€ 10,00 voor bezoekers jonger dan 18 jaar, houders HaarlemPas en houders Pas65).