de dood

Op zondag 1 februari 2009 gaf het Haarlems Klein Koor een bijzonder concert in de Oosterkerk in Haarlem. Op deze themasite vindt u alles terug over het programma.
Voor de komende activiteiten van het Haarlems Klein Koor, zie www.haarlemskleinkoor.nl.affiche

Recensie door George Overmeire

12 juli 2009

Op George Overmeire's Culturele Overpeinzingen staat een fraaie recensie van het Dodendansproject.

Geen dodendans?

5 april 2009

Volgens Thon Fikkerman en Henk Michels, adviseur en bestuurslid van de Stichting Geveltekens Vereniging Haerlem, is de gevelsteen in de Nieuwe Spaarnwouderstraat helemaal geen voorstelling van de dodendans. Dit schrijven zij in de laatste nieuwsbrief van de Vereniging Haerlem. Het eigenaardige is dat diezelfde stichting ons enkele maanden geleden informatie heeft toegestuurd over de herkomst en het dodendansthema van de gevelsteen. Wij hebben deze documentatie in verkorte vorm mogen plaatsen op deze themasite.

Foto's van het concert

7 februari 2009

Tijdens het concert van 1 februari 2009 zijn foto's gemaakt. Deze staan nu online en kunt u bekijken. Heeft u ook foto's gemaakt bij dit concert? Laat het ons weten via het contactformulier!

Oud-katholieke kerk Amsterdam

31 januari 2009

In de oud-katholieke kerk in Amsterdam geven we een try-out van Distler's Totentanz samen met de leerlingen ITS-DNA. Nadat zij ons bij de generale gisteren hadden verrast (soms waren we zelfs een beetje afgeleid), verrassen ze nu het publiek. Van achter uit de kerk zien we alles en moeten onze aandacht er volledig bij houden als de processie van de dood naar voor in de kerk loopt.
We hebben heerlijk gezongen en komen graag in de Oud-katholieke kerk terug.

Tryout Totentanz

18 januari 2009

Op zaterdag 31 januari vindt een tryout plaats van Distlers Totentanz in de Oud-Katholieke Kerk (Ruysdaelstraat 39) in Amsterdam Oud-Zuid. Deze begint om 15.00 uur (en niet om 16.00 uur zoals eerder aangekondigd).

Dagje Schütz

10 januari 2009

Het Haarlems Klein Koor voert de Musikalische Exequien van Heinrich Schütz uit samen met 6 solisten en continuo.

Het zijn:
Alfrun Schmid, sopraan
Natascha Morsink, sopraan
Maurits Musch, altus
Albert Edelman, tenor
Angus van Grevenbroek, bariton
Sinan Vural, bas

Wim Dijkstra, orgel
Marjon Minderhoud, cello
Dimitris Tigas, contrabas

Op zaterdag 17 januari houdt het koor een tuttirepetitie. Een hele dag Schütz, wat een feest!

Geschiedenis van een Haarlemse gevelsteen

4 januari 2009

Aan deze themasite is een nieuwe pagina toegevoegd: De Dodendans van Haarlem. Op deze pagina vindt u informatie over de gevelsteen met het thema Dodendans die in de Nieuwe Spaarnwouderstraat is geplaatst. De Stichting Geveltekens Vereniging Haerlem heeft ons deze informatie verstrekt.

En... actie!

2 december 2008

De dialogen in Totentanz van Distler worden gespeeld door leerlingen van de Internationale Theaterscholing 'De Nieuw Amsterdam'.

Haarlems Klein Koor langs de Kunstlijn

27 oktober 2008

Onder de titel Totentanz, een schets van laat-middeleeuwse zorgen verzorgt het Haarlems Klein Koor in het Noord-Hollands Archief op zaterdag 1 november om 16:00 uur een lezing met muziek tijdens de Kunstlijn.
Immie van Kalken, alt van het koor, belicht tijdens de lezing de achtergronden van de muziek die het koor zal uitvoeren op 1 februari volgend jaar.

De lezing gaat over hoe de dood werd beleefd in de late Middeleeuwen. De sociale omwenteling die in deze periode plaatsvond, had daarop grote invloed. Het thema van de dodendans stamt uit die tijd. Het Haarlems Klein Koor zingt fragmenten van het concert van 1 februari om u een voorproefje te geven en om het verhaal in klank te verduidelijken.

Kaarten reserveren

9 oktober 2008

Het is nu al mogelijk om kaarten te reserveren voor het concert van 1 februari. Wilt u verzekerd zijn van een plaats, klik dan links in het menu op 'Reserveren' en vul uw gegevens in. Wij zorgen er dan voor dat de gereserveerde kaarten op uw naam bij de entree klaar liggen.
Hopelijk tot ziens!

Een interactieve dodendans

17 september 2008

Hugo Distler heeft zich voor zijn Totentanz laten inspireren door een reeks schilderingen uit 1463 in de Marienkirche in Lübeck. Ze waren te zien in een zijkapel van de kerk, de Totentanzkapelle geheten. In 1942 werden de schilderingen door brand volledig verwoest.
Op deze themasite komt de reeks schilderingen weer tot leven in een interactieve vorm. De dood danst hier met de paus, een keizer, een keizerin, een bisschop en nog vele anderen. De oorspronkelijke teksten in deze interactieve dodendans stammen uit 1463 en zijn geschreven door Angelus Silesius. De taal is Midden-Nederduits en dat lijkt vaak verrassend veel op Nederlands. U vindt de interactieve dodendans via 'De dodendans van Lübeck' in het menu.

Tip van de sluier

8 september 2008

Het Korenlint is inmiddels een jaarlijks terugkerend evenement in Haarlem. Omdat het gecombineerd wordt met de Open Monumentendagen, krijgen koren de kans op unieke locaties te zingen die anders gesloten zijn of onbetaalbaar. Dit jaar zingt het HKK tijdens het Korenlint op zaterdag 13 september op de volgende locaties:
12.00-12.20 uur: Doopsgezinde Kerk, Frankestraat 24
13.20-13.40 uur: Philharmonie - Blauwe Zaal, Lange Begijnestraat 11

14.30-15.00 uur: Raphaëlkerk, Popellaan 1 in Bloemendaal (in het kader van ‘Monumenten in Muziek’)

Op het programma enkele stukken van het laatste concert en alvast een glimp van de dodendans...