Monteverdiana

Musica di San Marco

zondag 28 januari 2018

Noord-Hollands Archief, Jansstraat 40, Haarlem Route

Op 28 januari geeft het Haarlems Klein Koor een concert dat u meeneemt naar het Venetië van de vroege barok. De stadstaat was aan het begin van de zeventiende eeuw een belangrijk handels- en cultuurcentrum en Claudio Monteverdi was er kapelmeester in de grote basiliek San Marco.

De basis van het concert is de gezongen mis Messa a quattro voci (1641). Deze mis is in een voor die tijd klassieke stijl gecomponeerd: de tekst is ondergeschikt aan de muziek. Monteverdi noemde deze stijl de prima pratica. Tijdens het concert zal het Haarlems Klein Koor twee andere stukken van Monteverdi laten horen, oorspronkelijk gecomponeerd als wereldse madrigalen, maar door tijdgenoot Coppini voorzien van religieuze teksten. Deze motetten, en de zesstemmige Litanie waarmee het concert eindigt, horen meer bij de seconda pratica, de moderne stijl waarin tekst en emotie niet langer ondergeschikt zijn aan de muzikale regels. Twee motetten uit Monteverdi’s publicatie Selva morale e spirituale (1641) worden door sopraansolo en basso continuo uitgevoerd. Met zijn seconda pratica stond Monteverdi aan het begin van de barok. Waar zijn baanbrekende experimenten uiteindelijk toe leidden, kunt u horen in twee korte composities van volbloed barokkunstenaars Lotti en Vivaldi. Zij waren na Monteverdi ook werkzaam in Venetië en kenden de muziek van hun voorganger goed.
Los van deze moderniteiten staat het Gregoriaans, dat altijd zijn plek behield in de gezongen mis. U hoort enkele Gregoriaanse gezangen die bij zondag Septuagesima passen, de zondag die 70 dagen voor Pasen valt – en laat dat nu dit jaar net 28 januari zijn.

Alhoewel het Noord-Hollands Archief wat intiemer zal zijn dan de immense San Marco, hopen we u met onze muziek toch mee te nemen naar het Venetië van Monteverdi. Het is het eerste concert met onze nieuwe dirigent Enrique López-Cortón, die met veel kennis van zaken dit programma heeft samengesteld.

Maria Valdmaa, sopraan
Giulio Quirici, theorbe
Cassandra Luckhardt, cello

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door het Haarlemsche Muziekfonds en de Vrienden van het Haarlems Klein Koor.

Het Haarlemsche Muziekfonds

Maria Valdmaa, sopraan

Cassandra Luckhardt, cello

Cassandra Luckhardt, cello (Foto: Joris-Jan Bos Photography)