Selig

Selig

zondag 21 april 2013

Waalse Kerk, Begijnhof 30, Haarlem Route

"Gelukkig de doden..." zingt het Haarlems Klein Koor binnenkort, en dat wekt toch wel enige verbazing. De doden, gelukkig? Zo denken we daar toch niet meer over?

Wij 21e-eeuwers moeten het hebben van het hier en nu. Toch was het idee van de gelukkige doden natuurlijk eeuwen lang een dominerend beeld dat troost gaf in vaak barre tijden. Het lied gaat dan ook verder: "Gelukkig de doden die in de Heer sterven, laat hen uitrusten van hun zwoegen." Generaties lang werd er geestelijke muziek geschreven waarin de innige relatie van de mens tot God en de hoop op een goed leven na de dood centraal stond. Geruststellende muziek dus, weinig Blitze und Donner en veel Fried und Freud; dat is de rode draad van dit concert.
Het Haarlems Klein Koor richt zich deze keer op Duitse componisten, van Schütz uit de vroegbarok, via J.S. Bach, Homilius, Mendelssohn en Brahms tot de laatromantische Reger. De grote onbekende van dit concert zal Gottfried August Homilius zijn, een leerling van Bach en in zijn tijd bekend om zijn passies en motetten. Polyfonie, homofonie, enkel- en dubbelkorige muziek wisselen elkaar af en het wordt duidelijk dat de componisten elkaar hebben beïnvloed: fuga's en koralen vinden we steeds weer terug. Ook gebruikten de componisten soms dezelfde teksten.
Een mooi harmonieus programma dus. Zalig, eigenlijk.

Het Haarlems KIein Koor geeft dit concert ook op zaterdag 20 april in de Dorpskerk in Santpoort-Noord.

Wim Dijkstra, orgel
Marjon Minderhoud, cello

Marjon Minderhoud

Wim Dijkstra

€ 12,00 (€ 6,00 voor bezoekers jonger dan 18 jaar).