Old Words New

Haarlems Klein Koor zingt Shakespeare

zaterdag 8 november 2014

Doopsgezinde Kerk, Frankestraat 24, Haarlem Route

"Shall I compare thee to a summer’s day" — wie zou er zo niet toegezongen willen worden?
Op zaterdagavond 8 november geeft het Haarlems Klein Koor, onder leiding van Martine des Tombe, een concert getiteld Old Words New. Centraal hierin staat William Shakespeare. Zijn teksten inspireerden componisten als Ralph Vaughan Williams, Jurriaan Andriessen, Jaakko Mäntyjärvi en Nils Lindberg.

Het is een mooi en afwisselend a capella programma, met zowel romantische als modernere liederen. Heel verrassend en uitdagend is een stuk van de Noorse componist Alfred Janson op de tekst van sonnet 76: Why is my verse so barren of new pride. Het Haarlems Klein Koor is – voor zover bekend – het eerste Nederlandse koor dat het uitvoert.
Behalve sonnetten van Shakespeare klinken er ook teksten uit door hem geschreven toneelstukken als Othello, Twelfth Night, Midzomernachtsdroom en Macbeth. Koorleden lichten de teksten kort toe.

Het Haarlems Klein Koor zingt op 8 november niet alleen Shakespeare. Passend bij de tijd van het jaar voert het koor ook het prachtige Sügismaastikud (Herfstlandschappen) van de Estse componist Veljo Tormis uit.

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door Het Haarlemsche Muziekfonds, het Cultuurstimuleringsfonds van de Gemeente Haarlem en de Vrienden van het Haarlems Klein Koor.

Gemeente HaarlemHet Haarlemsche Muziekfonds

€ 12,00 (€ 5,00 voor bezoekers jonger dan 18 jaar).