Jij bent de enige

Jij bent de enige

zondag 6 november 2016

Doopsgezinde Kerk, Frankestraat 24, Haarlem Route

Het beroemde verhaal van de middeleeuwse geliefden Abélard en Héloïse vormt de inspiratiebron voor deze muziekvoorstelling van het Haarlems Klein Koor. De brieven die Abélard en Héloïse elkaar schreven zijn bewaard gebleven. Hierin verwijzen zij ook naar teksten uit de Bijbel, waaronder het Hooglied.

Een paar koorleden hebben samen met de dirigent een script voor de voorstelling gemaakt op basis van deze brieven. Muziek, brieffragmenten, passages uit het Hooglied en liefdespoëzie wisselen elkaar af. Twee voorlezers, acteur Walter Crommelin en Annelies Roon, geven stem aan respectievelijk Abélard en Héloïse.

Een ensemble van piano, viool en bandoneon begeleidt de voorstelling. In wisselende samenstelling en soms improviserend verbindt het de gelezen teksten uit de brieven van Abélard en Héloïse en door het koor gezongen passages uit het Hooglied met elkaar.

Het Haarlems Klein Koor laat in dit programma horen dat het zich in stijlen van de Middeleeuwen tot vandaag thuis voelt. Voor het eerst met muziek van Hildegard van Bingen en met een zeer recente compositie van de bekende Nederlandse componist Daan Manneke. Verder muziek van Ola Gjeilo, Tomás Luis de Victoria, Francisco Guerrero en Eric Whitacre.

Walter Crommelin - stem Abélard
Annelies Roon - stem Héloïse
Gerrie Meijers - piano
Matías Pedrana - bandoneon
Joretta Witvliet - viool

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door het Haarlemsche Muziekfonds, de J.C. Ruigrok Stichting, de Gemeente Haarlem en de Vrienden van het Haarlems Klein Koor.

Het Haarlemsche MuziekfondsJ.C. Ruigrok StichtingGemeente Haarlem

Annelies Roon

Walter Crommelin

Joretta Witvliet