10-10-10 jaar Haarlems Klein Koor

Petite Messe Solennelle

zondag 10 oktober 2010

Oosterkerk, Zomerkade 165, Haarlem Route

Op 10 oktober 2010 viert het Haarlems Klein Koor zijn 10-jarig bestaan en dat wil het met u delen in een bijzonder concert. Op de lessenaar staat de Petite Messe Solennelle en dat zal het hart van de muziekliefhebber sneller doen kloppen. Logisch, dit bekende koorwerk kent een opera-achtige uitstraling en ook de Parijse ambiance waarin het werk is geschreven geeft er een zuidelijke passie aan. Wie kent niet het prachtige Kyrie met een melodie die in je hoofd gaat zitten en er niet meer uit wil?

Koorfeest

Veel koren hebben dit werk van Gioacchino Rossini uitgevoerd maar zelden in de bewerking van de hedendaagse Spaanse componist Gustavo Trujillo. Hij heeft dit late opus van Rossini grotendeels intact gelaten maar de solopartijen van alt, tenor en bas herschreven in een meerstemmige koorzetting. Een feest voor het koor dus. Alleen de solopartij voor de sopraan en de altsolo in het Agnus Dei is gebleven; deze worden gezongen door Maaike Poorthuis.

Dansfeest

Om ons feest compleet te maken combineren we bij ons concert muziek met dans. Het werk van Rossini nodigt met zijn aanstekelijke ritmiek uit om te dansen en we hebben het Danshuis Haarlem enthousiast gekregen om aan dit concert mee te werken. Zo brengen wij samen een totaalproductie waar zowel volwassenen als kinderen ogen en oren te kort komen.

Marien van Nieukerken, piano
Piet Hulsbos, harmonium
Maaike Poorthuis, mezzosopraan
Danshuis Haarlem met een choreografie van Haya Maƫla

€ 14,00 (€ 12,00 voor bezoekers jonger dan 18 jaar, houders HaarlemPas en houders Pas65).